Bu yazımızda Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun çerçevesinde ayıplı mal ile karşılaşan tüketicilerin hukuki olarak hangi haklara sahip olduğu ve bu süreçte nasıl bir yol izlemeleri gerektiği konusunu ele alacağız. Zira böyle bir durumla karşılaşan tüketicilerin birden fazla seçimlik hakkı bulunup kendileri için en uygun olanı belirleyip satıcıdan talep etmeleri gerekmektedir.
Günlük hayatta çok fazla örneklerini görmüş olduğumuz ayıplı mal Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 8.maddesinde;
“Ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır.” şeklinde tanımlanmıştır.
Aynı maddenin devamında “Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı olarak kabul edilir.” denilerek kapsamı biraz daha genişletilmiştir.
Son olarak “Sözleşmeye konu olan malın, sözleşmede kararlaştırılan süre içinde teslim edilmemesi veya montajının satıcı tarafından veya onun sorumluluğu altında gerçekleştirildiği durumlarda gereği gibi monte edilmemesi sözleşmeye aykırı ifa olarak değerlendirilir. Malın montajının tüketici tarafından yapılmasının öngörüldüğü hâllerde, montaj talimatındaki yanlışlık veya eksiklik nedeniyle montaj hatalı yapılmışsa, sözleşmeye aykırı ifa söz konusu olur.” şeklindeki kısım ile de teslim ve montaja ilişkin açıklamada bulunulmuştur.
Kanunda açıkça tanımı yapılmış olan ayıplı mal ile karşılaşan tüketicilerin yine aynı kanunda yer alan 4 seçimlik hakkı mevcuttur. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 11. maddesine göre tüketici;
- a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
- b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
- c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,